План адаптације деце
ПЛАН АДАПТАЦИЈЕ ДЕЦЕ У ПРЕДШКОЛСКОЈ УСТАНОВИ „СУНЦЕ“
Припрема деце за јаслице и вртић треба да се обавља систематски, уважавајући узрасне специфичности сваког детета, као и њихова ограничења.Имајући у виду њихову специфичност,та припрема се не своди само на стицање знања и умећа потребних за савладавањем градива,већ је од тога много важнији општи целовити развој личности.
Осим његових интелектуалних способности и сазнајних интересовања, развија се и способност да посматра, анализира,упоређује, уопштава, закључује…
То подразумева, између осталог, усвајање одговарајућих норми и правила понашања, спремности за сарадњу и комуникацију, изграђену самосвест, самосталност самоконтроле, развијену вољу, правилан однос према раду и обавезама. Такође,треба развијати радозналост код деце, отвореност према другима, жеља за искуствима, креативност, љубав…, а за дете је полазак у вртић, једна од његових највећих промена од рођења.
Период адаптације подразумева време које је детету потребно да се навикне и прихвати нову средину. Нова средина са собом носи ново окружење, нове особе, децу, простор и дневни режим који има другачији ритам.
Процес привикавања на колектив је нешто што је временски немогуће предвидети. Код сваког детета је он индивидуалан, па тако и дужина адаптивног периода варира од детета до детета. Оно што се показало у пракси, то је, да се деца углавном привикну на колектив после две недеље континуираног доласка.
Наша препорука је да се процес привикавања детета и родитеља уводи постепено. Ово подразумева, да родитељи, пре што први пут доведу дете,могу да дођу у вртић и да се упознају са дневним распоредом боравка: када је доручак, ужина, ручак, када спава… Уколико тај распоред почну да практикују код куће, полазак у вртић ће бити мање болан.
Пожељно је да родитељ први дан буде 10-так минута са дететом у колективу. То је довољно времена да дете „сними“ простор и оде кући уз договор да ће сутра опет доћи. Следећег тј. наредног дана дете од једне до три године остаје максимално 30 минута(без родитеља), а потом све дуже. За децу од три до шест година трајање боравка првих дана може да буде и дуже.
Распоред долажења у колектив договара се са васпитачем. Препоручљиво је да дете у почетку долази у вртић у времену игре. Боравак детета у време одмора треба оставити за касније, када се оно прилагоди на колектив.
Како ће протећи период адаптације, с којим манифестацијама и колико ће трајати, зависи од карактеристика личности детета, узраста детета, степену његовог развоја, стању дететовог здравља и породичној атмосфери у којој дете живи. Изостанци, у периоду адаптације, продужују време прилагођавања.
Кључ успеха у одржавању добре комуникације родитеља и вртића је у сталној и отвореној комуникацији.
Основне информације о вртићу родитељи новоуписане деце добијају на првом родитељском састанку у септембру, на коме директор наше Установе и чланови стручног тима укратко представљају вртић. Родитељи буду упознати са програмима и начином рада,ценама и олакшицама, здравствено-хигијенским условима, исхраном, протоколима поступања и сигурносним програмима. Такође, на том првом родитељском састанку, родитељи добијају основне савете како лакше пребродити период адаптације.
На иницијалном интервују са члановима стручног тима родитељ даје највећи део информација о детету: основне информације о здравственом стању детета, навикама код спавања, храњења, породичној ситуацији и сл.. У разговору са члановима стручног тима разрађује се индивидуалан план адаптације.
На првом родитељском састанку за сву новоуписану децу родитељи упознају васпитаче свога детета, који ће им постати партнери у васпитању деце. Са васпитачем родитељи најчешће комуницирају на почетку или на крају радног дана. Такви дневни контакти, ма колико били убрзани омогућавају родитељу и васпитачу могућност за поделу информација о детету и отварању темеља за разговор са дететом о дану проведеном у вртићу.
Путем огласне табле родитељи су редовно и благовремено обавештени о догађајима у вртићу, што им омогућује активно учествовање и укључивање у рад вртића. Индивидуални разговори са васпитачима, након радног времена, омогућује родитељу целовит увид у активности и интересе свог детета.
КООРДИНАТОР ТИМА ЗА АДАПТАЦИЈУ ДЕЦЕ
ЉИЉАНА НОВАКОВИЋ – МЕДИЦИНСКА СЕСТРА НА ПЗЗ